zaterdag 12 december 2009

chocoladewind

Als ik de voordeur open, ruik ik het: de geur van chocolade. 'Aha, Oostenwind', denk ik direct. Want zo werkt het hier in de Zaanstreek. Iedereen die ten Westen van de chocoladefabrieken woont, zal denken als ik. De geur van chocolade betekent: Oostenwind. Oostenwind is hier Chocoladewind!
Ik stap naar buiten en kijk naar de hemel. Blauw, ijzigblauw is het boven me, het licht is scherp door de poollucht, de hemel bijna wolkenloos. Een paar strepen doorkruisen elkaar. Het ene vliegtuig vloog naar het zuid-westen, het andere naar het noord-oosten. Ze zijn allang al weg, hun koersbepaling hangt daar nog.

De koude lucht maakt dat ik wolkjes adem. Ik trek mijn wollen pet tot over mijn oren, duw mijn kraag omhoog en wandel naar het dorp.

6 opmerkingen:

  1. jaah, lekker hè...
    laat die winter ( http://bit.ly/8HjH5 ) maar komen !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Anders, ja, zeker lekker, die kou maar ook zeker lekker die dikke jassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Dat zeg je weer mooi, Brown, prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ken je de film Chocolat? (met Juliette Binoche)...en dan die oostenwind....Ik hou van sprookjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ Jaaah, die ken ik zeker, die film, mmmm, dat winkeltje vol chocolade, die liefdesaffaire... heerlijk...

    BeantwoordenVerwijderen