donderdag 24 december 2009

met aandacht

Half vier. De laatste zonnestralen schijnen mijn kamer binnen. 'Nog even en dan is het alweer donker', denk ik en schrijf verder. Vijftien minuten, dertig minuten werk ik geconcentreerd door. Dan merk ik dat het om mij heen donker is geworden. Ik schuif mijn stoel naar achteren. 'Tijd voor de kaarsen, poes', zeg ik, sta op en loop naar de keuken waar de lucifers liggen. Mijn kat trippelt mee, haar staartje op als een antenne. 'Prrrt', doet ze, 'prrrt' terwijl ze langs mijn benen fleemt. 'Ja, ja, schatje, ik weet wat je wilt. Zoetemelk voor het meisje.' Als ik de ijskast open, staat zij al bij haar bakje en als ik de melk schenk, likt zij gretig van de straal. Voor mezelf schenk ik een glas wijn in. Op de terugweg naar de kamer draai ik de kachel wat hoger.
Voorzichtig zet ik mijn glas op tafel, pak een luficer en ontsteek de kaarsen. Als ze allemaal branden, ga ik zitten, kijk om me heen, neem een slok en schrijf verder.

3 opmerkingen:

  1. behaaglijk stukje...
    heerlijk he, leven...zo knus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knus portretje, eerlijk gezegd is dit niet helemaal mijn periode maar als ik dit zo lees begin ik de winter bijna leuk te vinden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @@ Dat zeggen jullie mooi: knus. Ik houd van knus, maar ook veel van de zomer hoor.

    BeantwoordenVerwijderen